Selasa, 17 Mei 2011

TIP MENJADI GURU YANG BAIK

TIP MENJADI GURU YANG BAIK
1. Membetulkan niat untuk menjadi guru.
Marilah sama-sama kita membetulkan niat kita, kenapa kita menjadi guru? Hanya sekedar mencari nafkah atau memang benar-benar ingin mengabdikan diri di dunia pendidikan agar dapat menbina  generasi penerus bangsa yang berkualiti?
2. Memiliki akhlak yang mulia
Hindarilah sifat-sifat tercela seperti membenci, marah yang berlebihan, mengeluarkan kata-kata kasar dan kotor, mencaci maki murid, dendam terhadap murid, dan berlaku tidak sopan terhadap murid. Hargailah murid terlebih dahulu sebelum kita minta murid untuk mengahargai kita. Sayangilah murid, sebagaimana kita sayang pada anak kita sendiri. Bukankah akhlak itu sangat penting dalam proses pendidikan manusia?
3. Sentiasa belajar untuk menjadi lebih baik
Jika sekarang kita sudah baik, berusahalah terus untuk menjadi lebih baik untuk hari-hari berikutnya. Jika kita belum baik, maka perbaiki diri kita mulai sekarang dan terus ditingkatkan untuk hari-hari berikutnya.
4. Pandanglah murid itu sebagai manusia yang telah memiliki potensi masing-masing.
Jangan pandang mereka sebagai gelas kosong yang siap kita tuangkan air sampai penuh, Setiap manusia pasti memiliki potensi, peranan kita hanya mengasah dan mengembangkannya saja. Dengan demikian, proses belajar akan lebih bermakna.
 5. Jangan pernah merasa diri kita selalu betul dan murid tidak boleh lebih baik dari kita.
Setiap manusia tidak ada yang sempurna. Meskipun kita guru dan lebih tua dari murid, kita tidak dapat lari dari buat  salah. Dan murid, walaupun lebih muda dan mungkin ilmuya belum sebanyak kita, tetap berpeluang untuk lebih baik dari kita. Kita sama-sama manusia, yang memiliki peluang yang sama untuk berbuat salah. Mengajar itu ibadah, jadi.. jangan pernah berputus asa atas pelbagai masalah yang kita temui selama menjalani proses pendidikan ini. Insyaallah, amal baik kita selama menjadi guru akan membawa kita pada darjat kemuliaan di sisi Allah subha nahu wataala. Wassalam.
Rujukan: Blog guru dari internet

Tiada ulasan:

Catat Ulasan