Jumaat, 20 Mei 2011

kisah tak lucu aku..


Kisah tak lucu yang boleh aku kongsi
KISAH CUCUK PERUT RAKAN

Kisah ni berlaku ketika aku belajar di salah sebuah universiti tempatan di lembah pantai..
Untuk pengetahuan semua aku sangat suka mencucuk perut setiap kali berselisih dengan kawan-kawan rapat aku terutama sekali kawan yang perutnya agak buncit. Kerja mencucuk perut ni aku lakukan dan amalkan sepanjang semester. Boleh dikatakan ia dah jadi tabiat aku sebagai cara aku menyapa dan berseloroh dengan kawan-kawan aku. Aku dan rakan-rakan ni jenis yang suka bergurau dan mengenakan orang dan dah dapat mengenakan orang aku dan rakan-rakan ketawa beramai-ramai.. Seronok betul masa mengenakan orang tu..Prinsip kami masa tu jangan melenting tak tentu pasal kalau masa orang kenakan kita balik.. Pengajaranya kalau nak mengata orang jangan marah kalau orang mengata kita pula.. Aku nak pergi balik pada kisah aku tadi yang suka sangat cucuk perut orang tu.. kerja cucuk mencucuk perut ni dah jadi tabiat aku.. aku cari je kesempatan untuk cucuk perut kawan aku ni .. asal jumpa je mesti cucuk perut dia walau sikit tambah lagi kawan aku ni suka buat melatah bila perutnya dicucuk.. dan kami akan ketawa… Suatu hari nak jadi cerita dan Allah nak bagi aku pengajaran kot.. mungkin juga sebagai asbab aku untuk berhentikan tabiat buruk aku ni.. hari tu hari Jumaat.. aku pergi solat Jumaat dengan membonceng motor kawan aku yang aku selalu sangat cucuk perutnya.. sambil-sambil atas motorpn aku duk cucuk perutnya dan kami ketawa… lalai betul nak pergi masjidpun masih lagi duk tergelak.. tapi bila dah mesra dan rakan sejati ni macam tak kisah dah.. tak kira tempat asyik nak bergurau je.. Jadi dah sampai masjid tu nak pendekkan cerita.. jadi aku tak ceritalah apa yang khatib khutbahkan mungkin juga aku tertidur masa khatib berkhutbah lepas solat dan mengaminkan doa cepat-cepatlah aku bergegas keluar cari selipar kerana ada kuliah lepas dalam pukul 3 petang. Aku tunduk sambil mecari-cari selipar yang bercampur aduk dengan selipar orang lain yang masing-masing nak cepat keluar untuk sambung urusan masing-masing selepas Jumaat. Dalam mencari selipar aku tu datanglah sekujur tubuh yang memakai baju sama warna dengan baju kawan aku tadi dan nampak perut buncitnya.. apa lagi bila tengok perut buncit depan mata aku aku lakukanlah tabiat aku tu.. aku cucuklah perut yang depan mata aku tu dengan jari telunjuk aku.. lepas aku cucuk aku pandanglah ke atas.. alangkah terkejut dan malunya aku masa tu.. perut yang aku cucuk tu bukan perut kawan aku.. orang tu terkejut beruk kerana tetiba je perutnya kena cucuk.. mujurlah orang tu bukan orang yang panas baran.. kalau dia panas baranpun dia dah tak boleh berfikir masa tu sebab dia dah terkejut kerana perutnya dicucuk orang yang tidak dikenali semasa keluar dari masjid.. aku dengan muka malu besar-besaran mengangangkat kedua belah tangan minta maaf.. “ maaf bang.. sori.. sori saya ingat kawan saya tadi..” malunya aku….  Dia tersenyum dan berlalu pergi.. aku sebenarnya sedang menahan gelak aku... kalau aku gelak masa tu tentu aku kena belasah kat situ juga.. habis cerita tu.. aku pun balik ke kolej dan biasa kami akan berkumpul dalam satu bilik untuk berborak selepas pergi solat Jumaat.. masa atas motor aku tak cerita lagi pada kawan aku yang aku dah tersilap cucuk perut orang Bila semua dah berkumpul akupun cerita.. aku mulalah buka cerita..“nak dengar kisah abang tak..”.. diorang semua tertumpu pada aku dan tak sabar-sabar nak dengar cerita.. diorang memang dah tau tabiat suka cucuk perut aku tu.. aku memang tak tahan-tahan nak ketawa atas kesilapan aku tadi tu akupun cakap… “tadi abang tersalah cucuk perut orang kat masjid masa nak pakai selipar, ingatkan Amar rupanya orang lain”.. apa lagi kami semu ketawa, melompat-lompat sampai menitiskan air mata.. tak tau lah air mata apa yang dititiskan.

PENGAJARANYA:
Jangan bergurau melampau-lampau sampai semua tempat nak dijadikan tempat bergurau, bimbang nanti padah menimpa. Nanti kata orang-orang tua MALU DAPAT SAKITPUN DAPAT.  Sekian kisah tak lucu aku.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan